Provincie Limburg

Kompas Anderstalige Nieuwkomers – Aan de slag!

Door het routeplAN te volgen, ontdek je de verschillende stappen die je kan zetten om een beleid uit te bouwen met anderstalige nieuwkomers. De verschillende stappen worden geïllustreerd met kennisclips en tal van materialen.  Aardje begeleidt de kinderen doorheen de verschillende stappen van het traject. Je komt hem dan ook overal tegen.

De 7 bouwstenen  bieden de kans om taalstimulering te integreren in het routeplAN en bij STEM met Taal in de klas. Op de affiche ontdek je de verschillende bladwijzers om taalkrachtig te werken bij STEM in scholen, binnen de (buitenschoolse) kinderopvang, de bibliotheek, … 

In het doorlopen van het routeplAN is ouderbetrokkenheid in al haar facetten een belangrijk gegeven. In elke stap wordt hier aandacht aan besteed: bij de inschrijving, bij het professionaliseren, …  Ouderbetrokkenheid, specifiek bij anderstalige nieuwkomers, is ook één van de 4 speerpunten bij ‘extra topics’. 

Waarom? Hoe? Wat? 

KANs: Een Kompas voor het opzetten van een warm beleid met Anderstalige Nieuwkomers, met STEM als hefboom

De inschrijving 

Aanmelden en inschrijven, de start van een goede relatie met de nieuwkomer en zijn ouders 

Professionaliseren van het team

Met het team aan de slag! Wat moeten we weten?

Basisonderwijs

Samenleven en taal in de basisschool

Basisonderwijs – Beginsituatie

Begin bij het begin… De beginsituatie, de plaatsing, de planning en de start van de AN in de basisschool

Basisonderwijs – Goed uitvoeren 

Hoe doe je dat ? STEM met taal is alvast een goede hefboom 

Basisonderwijs – Evalueren en rapporteren 

Op maat evalueren is belangrijk! 

Kinderopvang, vrije tijd en secundair onderwijs

Samenleven en taal naast de basisschool

1. Goed uitvoeren in de kinderopvang

Taalontwikkeling is ontzettend belangrijk voor de volledige ontwikkeling van het kind, het bieden van maximale groeikansen en sociale inclusie

2. Goed uitvoeren in de vrije tijd

Samenleven en -spelen in de vrije tijd met spontane oefenkansen

3. Goed uitvoeren in het secundair onderwijs

ex-OKAN jongeren vragen specifieke aandacht

Warme transities

Samen inzetten op alle mogelijke (ontwikkelings-)kansen

Extra topics

Nog zoveel meer… !