Kompas Anderstalige Nieuwkomers – Aan de slag!
Door het routeplAN te volgen, ontdek je de verschillende stappen die je kan zetten om een beleid uit te bouwen met anderstalige nieuwkomers. De verschillende stappen worden geïllustreerd met kennisclips en tal van materialen. Aardje begeleidt de kinderen doorheen de verschillende stappen van het traject. Je komt hem dan ook overal tegen.
De 7 bouwstenen bieden de kans om taalstimulering te integreren in het routeplAN en bij STEM met Taal in de klas. Op de affiche ontdek je de verschillende bladwijzers om taalkrachtig te werken bij STEM in scholen, binnen de (buitenschoolse) kinderopvang, de bibliotheek, …
In het doorlopen van het routeplAN is ouderbetrokkenheid in al haar facetten een belangrijk gegeven. In elke stap wordt hier aandacht aan besteed: bij de inschrijving, bij het professionaliseren, … Ouderbetrokkenheid, specifiek bij anderstalige nieuwkomers, is ook één van de 4 speerpunten bij ‘extra topics’.
Waarom? Hoe? Wat?
De inschrijving
Aanmelden en inschrijven, de start van een goede relatie met de nieuwkomer en zijn ouders
Professionaliseren van het team
Met het team aan de slag! Wat moeten we weten?
Basisonderwijs
Samenleven en taal in de basisschool
Basisonderwijs – Beginsituatie
Basisonderwijs – Goed uitvoeren
Hoe doe je dat ? STEM met taal is alvast een goede hefboom
Basisonderwijs – Evalueren en rapporteren
Op maat evalueren is belangrijk!
Kinderopvang, vrije tijd en secundair onderwijs
Samenleven en taal naast de basisschool
1. Goed uitvoeren in de kinderopvang
2. Goed uitvoeren in de vrije tijd
Samenleven en -spelen in de vrije tijd met spontane oefenkansen
3. Goed uitvoeren in het secundair onderwijs
ex-OKAN jongeren vragen specifieke aandacht
Warme transities
Samen inzetten op alle mogelijke (ontwikkelings-)kansen
Extra topics